10. Literatuur
Berg, D. van den, Scheeren, J., & Arslan, Z. (2017). Anders organiseren, minder tekort? CAOP in opdracht
van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap: Den Haag.
Berg, D. van den, & Scheeren, J. (2017). Anders organiseren van onderwijs en de gevolgen voor de taken
en inzet van personeel, in: F. Cörvers en M. van der Meer (red.) (2017). Onderwijs aan het werk - 2018.
Analyses, feiten en visies over werken in het onderwijs. CAOP, Leerstoel Onderwijsarbeidsmarkt en Tilburg
University: Den Haag en Tilburg.
Berg, D. van den, & Scheeren, J. (2018). Anders werken, anders leren? Arbeidsmarktplatform PO: Den
Haag.
Berg, D. van den & Van der Aa, R. (2018). Nieuwe doelgroepen voor het leraarschap
in het voortgezet onderwijs. Voion: Den Haag.
Boogaard, M., Blok, H., Eck, E. van, & Schoonenboom, J. (2004). Ander onderwijs, minder leraren. SCOKohnstamm
Instituut: Amsterdam.
Boogaard, M., Glaudé, M., Schenke, W., Weijers, D., & Snoek, M. (2018). Loopbanen van leraren in het
voortgezet onderwijs. Kohnstamm Instituut: Amsterdam.
Eck, E. van & Glaudé, M. (2007). Het Zuiderzeemodel op de Achtbaan. Eindrapportage monitor 2003-2006.
SCO-Kohnstamm Instituut: Amsterdam.
Eck, E. van, Heemskerk, I. & Pater, C. (2015). Effecten van flexibilisering en gepersonaliseerd leren. Oberon
en Kohnstamm Instituut
in opdracht van de Onderwijsraad: Utrecht en Amsterdam.
Kemper, R. & Van den Berg, D. (2013). Gezamenlijke taken, verbindende professionals. Een onderzoek
naar professionalisering van brede schoolwerk en VVE in het primair onderwijs. Arbeidsmarktplatform PO:
Den Haag.
Kemper, R., Schwartz, H., & Amsing, M. (2017). Vervlechting van onderwijs en opvang in kindcentra: kansen
voor arbeidsflexibiliteit?, in: F. Cörvers en M. van der Meer (red.) (2017). Onderwijs aan het werk - 2018.
Analyses, feiten en visies over werken in het onderwijs. CAOP, Leerstoel Onderwijsarbeidsmarkt en Tilburg
University: Den Haag en Tilburg.
Neeleman, A. (2019). The scope of school autonomy in practice: An empirically based classification of
school interventions. Journal of Educational Change,20(1), 31-55.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Anders organiseren? Teamwork! | 102
PACT (2017). Samen aan de slag, op: https://www.pedagogischpact.nl/images/publicaties/Samen-aan-deslag.pdf
(geraadpleegd op 23 oktober 2018)
Sligte, H., Admiraal, W., Schenke, W., Emmelot, Y., & De Jong, L. (2018). De school als PLG. Ontwikkeling
van scholen voor voortgezet onderwijs als professionele leergemeenschappen. Kohnstamm Instituut:
Amsterdam.
Snoek, M., Sligte, H.W., Eck, E. van, Schriemer, M.P., & Emmelot, Y.W. (2014). Impulsen voor
vernieuw(en)d onderwijs. Kohnstamm Instituut: Amsterdam.
Snoek, M., Hulsbos, F., & Andersen, I. (2019). Teacher Leadership. Hoe kan het leiderschap van leraren in
scholen versterkt worden? Amsterdam: Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding van de Hogeschool van
Amsterdam.
Snoek, M., Wit, B. de, Dengerink, J., Wolk, W. van der, Eldik, S. van, & Wirtz, N. (2017). Een beroepsbeeld
voor de leraar: over ontwikkelrichtingen en groei van leraren in he onderwijs, op:
https://www.beroepsbeeldvoordeleraar.nl/downloads/beroepsbeeldvoordeleraar.pdf
Vegt, A.L. van der, Appelhof, P., Hulsen, M., Eck, E. van, Heemskerk, I., & Pater, C. (2015). Tijd voor
flexibiliteit. Beknopte overall-rapportage. Kohnstamm Instituut en Oberon in opdracht van de Onderwijsraad:
Amsterdam en Utrecht.
Vegt, A.L. van der, Appelhof, P., Hulsen, M., Eck, E. van, Heemskerk, I., & Pater, C. (2015). Flexibilisering
primair en voortgezet onderwijs. Wet- en regelgeving en beleidsontwikkelingen. Kohnstamm Instituut en
Oberon in opdracht van de Onderwijsraad: Amsterdam en Utrecht.
Volman, M., Raban, A., Heemskerk, I., Ledoux, G., & Kuiper, E. (2017). Toekomstgericht onderwijs. Doelen
en werkwijzen van innovatieve vo-scholen. Kohnstamm Instituut: Amsterdam.
VO-raad (2018). Inspirerende voorbeelden van anders organiseren, op: https://www.voraad.nl/nieuws/inspirerende-voorbeelden-van-anders-organiseren
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Anders
organiseren? Teamwork! | 103